Blijham

Oostereinde 31

De voormalig Hervormde Kerk aan het Oosteinde dateert uit 1783.
De kerk werd gebouwd op de fundamenten van een ouder kerkgebouw en kreeg de vorm van een rechtgesloten bakstenen zaalkerk.
De muren zijn in traveeën ingedeeld door lisenen in de vorm van pilasters met zandstenen basementen en kapitelen, die corresponderen met de pilasters aan de buitengevels.
Elke travee is voorzien van een groot rondboogvenster, gevuld met blank glas met houten roeden.
De kerk is overkapt met een wolfsdak en heeft daardoor een afgeknotte oost- en westgevel.

In 1869 vond de ingebruikname van het orgel plaats, gebouwd door de orgelbouwers P. van Oeckelen en Zonen uit Haren.
De beschildering is nog steeds in de oorspronkelijke kleuren zwart met goud.

Voor informatie over het kerkgebouw kunt u conatct opnemen met K.H. Koch (0597-562637).
Hij fungeert tevens als sleuteladres.

•  fietsroute(s) langs de kerk   6

Hier ziet u enkele foto's gemaakt door Arjan Niemeijer, klik hier voor meer foto's van de kerk
Of kijk op zijn website Kerk in Beeld