Nieuwolda

Dorpskerk
P.G. Cremerstraat 14

Deze, oorspronkelijk Hervormde, kerk is een eenbeukig gebouw met een driezijdige sluiting.
De ingang is aan de westzijde en uit het opschrift boven de ingang blijkt dat de kerk in 1718 gebouwd werd.
In de kerk bevindt zich een preekstoel met gecanneleerde zuilen, waartussen panelen met houtsnijwerk zijn aangebracht.
Ook heeft de preekstoel een klankbord (soort houten luifel) en een cartouche (schild) met daarop een kapstokknop.
Alle banken in de kerk zijn voorzien van knoppen bovenaan de zijpanelen.
De toren is in 1765 aan de kerk toegevoegd.
In de toren hangen luidklokken uit 1775 en 1812.
Een bijzonder kenmerk is dat er op de kerktoren een zeemeerman staat.
Deze zeemeerman, met koren en een sikkel in zijn hand, verwijst naar het feit dat de kerk gebouwd is op land waar zich in het verleden nog zee bevond.
Het orgel is in 1785 gebouwd door J.F. Wenthin, het staat op een gezwenkte balustrade met een lezenaar.

Sleuteladressen
Anita Groenendal - 06-1133 9314
Heiko Haan - 0596-542214

•  ga naar de website over de kerk