Nieuw Scheemda

Hervormde kerk
Hamrikkerweg 27

De hervormde kerk is een zaalkerk (rechthoekig) die is gebouwd in 1661.
De kerk is ontworpen in een voor die tijd al verouderde, op de gotiek teruggaande vorm.
De kerk heeft een schilddak, een type dak dat wordt gevormd door twee driehoekige schilden of dakvlakken aan de korte kant en twee trapeziumvormige schilden aan de lange kant van het gebouw.
Op de nok van het gebouw staat een zeszijdig torentje.
Dit torentje heeft een onderbouw met een open geleding en een elegant spitsje in vormen die veel sterker aan het midden van de 17e eeuw doen denken dan de rest van het gebouw.
Het interieur is eenvoudig en harmonieus en stamt nog volledig uit de bouwtijd.
Het kerkorgel, het kleinste Arp Schnitgerorgel ter wereld, dateert uit 1698.
In 1802 is het orgel door Heinrich Hermann Freytag verbouwd.
Het onderging restauraties in 1968 door Metzler Orgelbau en in 1988 door de Nederlands-Zwitserse orgelbouwer Bernhardt Edskes.
Het kerkorgel wordt nog regelmatig bespeeld, ook door enthousiaste bezoekers die heel graag een keer op een echte Arp Schnitgerorgel willen spelen.
In 1981 werd de kerk overgedragen aan de Stichting Oude Groninger Kerken.
(Zie www.nieuw-scheemda.nl voor meer informatie over het dorp.)

Voor meer informatie over de kerk kunt u contact opnemen met dhr. H. Tiddens (0598–446274).
De sleutel van de kerk kunt u bij hem halen of bij mevr. D. Haan (0598-446497).

•  ga naar de website over de kerk

•  fietsroute(s) langs de kerk   4   -   8

Hier ziet u enkele foto's gemaakt door Arjan Niemeijer, klik hier voor meer foto's van de kerk
Of kijk op zijn website Kerk in Beeld