Onstwedde

Hervormde kerk

Kerklaan 9

De kerk, zoals hij er nu staat, is naar alle waarschijnlijkheid gebouwd rond 1400.
Hij was gewijd aan de heilige Nicolaas en behoort tot de laat-gotische kerkbouw.

In de kerk staat een gotisch doopvont van Bentheimer zandsteen.
De datering is omstreden; de jaartallen 1324 en 1524 worden genoemd in de plaatselijke geschiedschrijving.
In een nis in het koor is een zandstenen blok geplaatst.
Dit is de grafsteen van de pastoor die in 1597 met zijn parochie uit de Rooms-katholieke kerk stapte en overging naar de 'gereformeerde religie', de kerk van de Reformatie.

De toren, gebouwd omstreeks 1300, is één van de oudste torens van ons land en één van de drie Juffertorens die de provincie Groningen heeft gekend.
De toren is om een oude verdedigingstoren uit ca. 1200 heen gebouwd.
De lijnen van de achthoekige torenspits lopen door een draaiing niet helemaal recht en wekken daardoor het beeld op van een scheve toren.
Via de toren is de galerij van de kerk bereikbaar.
Hier staat het orgel, dat in 1984 gebouwd is door S.F. Blank.

De toren kan niet beklommen worden.

•  fietsroute(s) langs de kerk   9   -   10