Oostwold

Protestantse kerk

Goldhoorn 8

De Protestantse Kerk van Oostwold (voorheen Gereformeerde Kerk) werd gebouwd in 1930.
De architecten Wijk en Broos uit Groningen kozen voor een ontwerp in de stijl van de Amsterdamse School.
Kenmerkend voor deze bouwstijl zijn onder meer het gebruik van gesinterde bakstenen, het laten verspringen van gevels en glas-in-lood ramen.
Opvallend bij de kerk in Oostwold is de naald, afgewerkt met zink en in de top bekleed met bladgoud, die de ingang markeert.
Binnen in de kerk vallen de bijzondere kleuren op, net als de dakconstructie die helemaal in het zicht is.
Sinds 2001 is het kerkgebouw aangewezen als Rijksmonument, het is het jongste monument in de gemeente Oldambt.
In 2012-2013 is de kerk gerestaureerd en zoveel mogelijk in de oorspronkelijke staat teruggebracht, waardoor het gebouw weer een goed voorbeeld is van de bijzondere stijl van de Amsterdamse School.

Voor informatie over het kerkgebouw kunt u contact opnemen met Peter Akkerman (0597-551215).
Hij fungeert tevens als sleuteladres.

•  fietsroute(s) langs de kerk   1   -   8