Winschoten

Marktpleinkerk
Marktplein 1

De Marktpleinkerk is het oudste gebouw van Winschoten.
Het is gebouwd plm. 1275 door Noord Duitse monniken die in Heiligerlee in het klooster Mons Sinaï woonden.
Deze Monniken verstonden al de kunst van het stenen bakken.
Omdat er rondom Winschoten voldoende klei voor handen was, was het geen probleem om een stenen kerk te bouwen ter vervanging van de houten kerk op die plaats.
De Toren staat 26 meter van de kerk verwijderd, omdat hij 125 jaar later gebouwd is dan de kerk en aan de rand van het kerkhof.
Ook staat de toren, strategisch, aan de voet van de oude Heirweg van Münster naar Groningen.

De kerk heeft verschillende restauraties ondergaan.
De grootste was rond 1905 en werd uitgevoerd onder leiding van de Rijksbouwmeester C.H.Peters.
Nieuwe gewelven werden aangebracht en de voorgevel vernieuwd.
Het kalkzandstenen poortje, dat eerst in de voorgevel zat, is op advies van Peters naar binnen geplaatst om voor het nageslacht te bewaren, zodat weersinvloeden geen vat meer op dit monumentale poortje (uit 1772) kan krijgen.
Ook de zerken die voorheen in de vloer van het koor van de kerk lagen, werden op advies van Peters rechtop tegen de muren van het koor geplaatst.

In de kerk hangen 15 schilderijen naar Bijbelse verhalen van de schilder Jannes de Vries.
Jannes de Vries was lid van de kunstkring 'de Ploeg' uit Groningen.
De schilderijen zijn aangekocht door de burgerlijke gemeente Winschoten en aan de kerk uitgeleend om door toeristen te laten bewonderen.

De glas in lood ramen zijn aan de kerk geschonken en aangebracht tussen 1947 en 1972.
Ze zijn ontworpen door de glazenierster Femina Schilt - Geesink uit Laren.
De laatste 2 ramen zijn geschonken door de ereburger van Winschoten: mr. Derk Uipko Stikker, de voormalig secretatis-generaal van de Navo die in Winschoten is geboren.
Het orgel (1868) is een romantisch klinkend orgel van de orgelbouwer Witte uit Utrecht.
De originele preekstoel van de kerk is verkocht om de restauratie van gewelven en voorgevel te kunnen betalen.
De familie Korthals Altes heeft de kansel gekocht en aan de Grote kerk in Monnickendam geschonken.
De huidige preekstoel (1772) is afkomstig uit het kerkje van Oterdum.
Het plaatsje moest van de aardbodem verdwijnen wegens het op Deltahoogte brengen van de dijken en uitbreiding van het industriegebied voor Delfzijl.
Het wapen aan de voorzijde is van de Heeren van Farmsum: het geslacht Rengers.
In de kerk zijn geen banken meer, maar stoelen (sinds 1905) gemaakt door de Winschoter meubelmaker Wildeman.
Deze stoelen zijn 'echt' kerkmeubilair dat je nergens anders ziet: met een speciale plaats voor herenhoeden.

In de zomermaanden (juli en augustus) is de kerk elke vrijdag- en zaterdagmiddag geopend van 14.00 tot 17.00 uur.

•  klik hier voor meer informatie over de kerk

•  fietsroute(s) langs de kerk   2